onsdag 22. april 2009

Få en grønnere bunnlinje

Etter at finanskrisen kom har foretak blitt enda mer resultatfokuserte. Når det nå er vanskeligere å få grønne tall på bunnlinja må foretak fokusere på kostnadskontroll, dvs at man har oversikt over hvor mye man betaler for å tjene 100,- kroner.

En god del bedrifter har nå gått over til ha selgere ansatt på kun provisjon, det betyr de har stålkontroll på at de tjener penger på salget. Det samme kan gjøres og blir gjort på andre arbeidsoppgaver.

Her er noen eksempler:

Sentralbord
Det er nå mulighet å få et eksternt proffesjonelt firma til å besvare telefonen med ditt firmanavn, sette over til riktig person, gi kort informasjon, ta imot bestillinger og ta imot beskjeder o.l
Man betaler faktisk for per minutt ved en slik tjeneste.
Driver du et lite firma og ikke har tid til å ta alle telefonen når en som vil bestille ringer, har du gått glipp av penger.

Fakturaservice
Man kan nå få et eksternt firma til å printe og postlegge faktura med din logo og firmanavn for 20,- kr per faktura. Frimerke koster i dag over 8,- kr og med giroblankett og konvolutt er man totalt oppe i 10,- kr per faktura. Fordelen med denne tjensten er at man slipper å bruke unødig tid, er billig og man er garantert å få postlagt faktura innen 24 timer.

Regnskap
Med fastpris på regnskap har man stålkontroll på hva regnskapsutgiftene blir, man slipper da å krangle med bokfører over at det skrevet timer med gaffel.
En annen tips er å leie et web-basert reggnskapssystem som har integrert egiro og bank. Det betyr da at regnskapet blir automatisert slik at man trenger lite hjelp fra regnskasfører.

Inkasso
Alle firma opplever av og til å få trege betalere. Det fins i dag inkassobyrå som tilbyr gratis inkasso, ta et søk på google så finner du. Man betaler da ingen årsgebyr eller andre skjulte kostnader, hovedstol + renter går uavkortet tilbake til selger. Svs at man har ingen utgifter med å la et inkassobyrå inndrive pengene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar