tirsdag 12. mai 2009

Årsavgift bil

Årsavgifta på bilen kommer hver vår og er et like sikkert vårtegn som selveste 17 mai. Årsavgifta på bilen er en sterk tradisjon som staten ønsker å feire med en faktura i posten noen få dager før den skal betales, men i år har staten forandret på denne tradisjonen.

Faktura for årsavgifta på bilen kommer nå etter forfall inkludert med 250,- kr i purregebyr, det skriver hvertfall dagbladet. Staten har faktisk greid å ikke få fram den første vanlige tradisjonsrike fakturaen på årsavgifta på bilen, så da sender de like gjerne purring med et vanvittig høyt purregebyr, hele 250,- kr. Når et vanlig firma sender faktura er det strenge regler for hvor stort purregebyr man kan ta, kr 59,- er maks tillatte sats, men staten har selvsagt helt andre lover å forholde seg til.

Hele 270 000 bileiere på penge ut med 250,- kr i purregebyr på årsavgifta på bilen, dvs at staten får ei ekstra inntekt på 67,5 millioner kroner. Jeg begynner å spekulere i at staten gjør dette for å få inn noen ekstra kroner til statsbudsjettet, hva tror du?

Hvertfall så oppfordrer jeg alle de som har fått første faktura med purregebyr til å boikette dette å ikke betale purregebyret!!! Enn om en privat person eller firma hadde gjort dette, ja da hadde man blitt anmeldt til kredittilsynet for å tatt for mye gebyr.

Lykke til med betaling av årsavgiften på bilen din!

5 kommentarer:

  1. Jeg er en bileier som VET at jeg ved å kjøpe bil nyere enn 30 år har forpliktet meg til å betale er årlig avgift til fastsatt tid. Ingen trenger å sende meg en faktura for at jeg skal huske på det!

    SvarSlett
  2. du kølle kanon!! hvis du ser ovenfor, så er det snakk om at man IKKE har mottatt første faktura!!! om du hadde tatt ut nesa fra r*vva til staten så hadde du kanskje fått dette med deg! Jeg er en av de som IKKE har MOTTATT noen FAKTURA om årsavgiften, å vet faktisk ikke helt 100% sikkert NÅR denne skal vre betalt, fordi jeg ikke har eid noen bil som jeg måtte ha betalt årsavgift for!

    SvarSlett
  3. Staten does what staten wants! Skål.

    SvarSlett
  4. Nei vet du hva, det går da ikke an å gå rundt å huske på når alle regninger skal betales.

    SvarSlett
  5. Kan ikke erindre at jeg har fått denne regnigen tidligere, liker ikke å være bastant, men denne kom som et sjokk på meg. vanligvis har jeg kontroll på min økonomi, men denne har gluppet på et eller annet vis. Jeg har ikke åpnet dette kravet tidligere.. i vår..helt sikker..!!

    SvarSlett